ökenhetta, skrikande barn, absint, vattenpipa, berlin

Vi började denna legendariska resa ca 16.00 i Stokholm onsdagen den 1 juni. Tog bussen till Arlanda, gick fruktansvärt segt. Och jag som skulle hinna fixa pass innan flyget gick var sjukt stressad. När vi väl kom fram till Arlanda fick jag springa på en buss för att fixa passet, som sedan visade sig vara de mest bortkastade 1000 kronorna i mitt liv då jag aldrig behövt använda det (och om tre dagar är det ogiltligt...) det var iallafall rosa och fint!
När väl passet var gjort och i min hand, svepte jag ett glas vin och bordade planet som tog oss till Malmö. Ett till glas vin slank ner, för att lugna flygnerverna. Landade i Malmö, hoppade in i en taxi och åkte till Centralstationen där vi klev på ett tåg, som 8 timmar senare skulle ta oss till Berlin. Vi hade hamnat i två olika kupeér, så vi fick dela säng påvägen dit. Varmt som satan blev det. Men glada var vi för det ändå, vi var ju för fasiken påväg!
När vi kom fram till ett stekhett Berlin, blev det först frukost på Starbucks. Letade efter något utan sallad - ingen ehec här inte! Evelina blev nästan överkörd av en spårvagn och vi köpte ett busskort som vi typ aldrig behövde visa. Suck. Hittade fram till vårt hotell efter en stund, och fick checka in tidigare för 20 kronor extra. Taget, sa vi och slängde oss i varsin säng och sov några timmar innan vi bestämde oss för att utforska staden. Det gjorde vi på ovanvåningen av en dubbelbuss, och det var grymt!
Det blev ju kväll någongång också, och den spenderade vi på hotellets bar. Där var det billiga drinkar, äckliga svenskar och shots. Jag fick också en ide att prova alla drinkar på hela listan, men jag hann inte så långt, eftersom Evelina gav mig absint. Efter den är minnet inte riktigt med längre. Vi avslutade med mat på burger king, där vi fick kronor på huvudet som hittades på golvet morgonen efter.
Vaknade morgonen efter (runt sju) med en lätt dökänsla.Somnade om och vaknade oförskämt pigg! Shopping stod på schemat, som är typ favoritsysslsättningen nummer 1, men efter några timmar började jag dock må dåligt. Kan fortfarande inte svara på om det var absinten, eller försöket till att smaka 15 drinkar på en kväll som gjorde sig påmind eller om det var någonting annat. Kände mig dödsjuk (nåja, svag i kroppen, feberfrossig, illamående och öronvärk) och försökte tvinga i mig vatten. Vi åkte ut i Berlin-natten för att söka fest, hamnade först på ett ställe där medelåldern var några årtionden för hög, och vi for vidare till ett ställe som, enligt taxichauffören, skulle ha ryskt-tema kvällen i ära. Ryskt kanske det var, men ack så läskigt. Vi betalade 50 kronor i inträde, fick en stämpel, gömde oss i ett hörn i en kvart innan vi bestämde oss för att det där med rysk läskig pub inte var vår grej. Istället satte vi oss på en uteservering och rökte vattenpipa, mysigt! Några timmar senare hoppade vi in i en taxi och åkte hem och sov några välförtjänta timmar.
Sista dagen var kommen, och eftersom vi inte skulle återvända till Sverige förrän 22.30 på kvällen så ville vi hinna med massa saker! Efter att vi slängt i oss lite frukost och checkat ut åkte vi ut till en förort till Berlin, för att kolla på ett gammalt koncentrationsläger från andra världskriget, saschenhausen. Om man tycker sånt är intressant, är det ett måste-se i Berlin. Efter några timmar var vi trötta och hungriga så vi gav oss iväg från saschenhausen och bestämde oss för att ta tåget tillbaka in till staden. Inte nog med att det tog lång tid, vi fick också för första gången under resans tid visa upp vår biljett, och då hade vi tydligen fel biljett så vi fick böter och snällt kliva av tåget. Pinsamt! Mitt livs första böter fick jag i Berlin- check! Vi skrattade resten av vägen tillbaka till staden.
Vi ville också se resterna av Berlinmuren, där konstnärer fått måla på muren. Ascoolt! Och så himla turistigt av oss. Efter en stund ville vi sätta oss ner, så vi hittade ett uteställe med sand oh solstolar. Så himla underbart! Visatte oss i varsin solstol, kändisspanade lite (rättelse, vi tror vi såg en känd man), sen lutade vi oss bak och somnade i våra solstolar. Vaknade en stund senare, hämtade upp väskorna på hotellet, åt middag och sen tog tåget hem. Hemresan var inte jättekul, delade kupe med treandra, men när vi väl somnade så gick det iallafall okej.
När vi kom till Malmö på morgonen köpte vi bussresebiljett hem, letade efter frukost, men allt var stängt ensöndagmorgon klockan åtta. Tillslut hamnade vi på espressohouse och någon timme senare letade vi upp bussen som skulle ta oss hem till Stockholm. Resan var lång och seg, men hem kom vi och efter en dusch, lite mat och en beckfilm somnade jag gott i min egen säng.

Berlin får 5 av 5 toasters, kanonkul!
(och ehm, jag ser att bilderna är ojämna och bla bla bla, men här har ni Berlin iallafall!)

Kommentera här
Postat av: Anonym

nöjd fint najs

2011-06-10 @ 21:37:01
URL: http://destinationbeautiful.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback